מאקו – תופעה: גברים שלא רוצים סקס בקשר מתמשך

בזמן שכולם אוהבים להאשים את חוסר החשק המיני ו”כאבי הראש” של הנשים, מסתמן שיש לצדן הרבה מאוד גברים שפשוט לא מעוניינים. זה לא שהם בוגדים או נמשכים למין השני, הם סתם לא רוצים.

למה זה קורה? שאלנו את המומחים
הצורך הכמעט אובססיבי של גברים בסקס, בכל מצב רוח, עונה או שעה הפך למיתוס מנצח. אבל עד כמה הוא נאמן למציאות? מסתבר שדווקא בחדרי חדרים, ובין קירות הקליניקה לטיפול מיני, המיתוס הזה מתפרק ואותו מחליפה תופעה שהפכה להיות יותר ויותר רווחת – גברים שנמצאים במערכות יחסים ואיבדו עניין בסקס. הם לא בוגדים, הם לא מעדיפים גברים, הם פשוט לא מעוניינים לקיים יחסי מין. למה זה קורה, והאם בכלל אפשר לפתור את הבעיה הזו?

סמדר (39) מספרת שכאשר הכירה את בן זוגה לפני 9 שנים, הסקס היה בהתחלה אינטנסיבי, ושיחק תפקיד מאוד מרכזי בחיזור ובהתאהבות. “אבל, מאוד מהר זה דעך, והדעיכה לא הייתה הדרגתית אלא מאוד מהירה, תוך 4 חודשים. מאותה תקופה, הסקס קרה אחת לחודשיים. היו המון שיחות סביב הנושא, שאני יזמתי, אבל הן לא הובילו לשום מקום”, היא מספרת. “התשובות שלו לא היו אחידות, והוא העלה סיבות אזוטריות: שזה קשור לבית, או לטיפוח אישי, לתפקוד שלי, לחברים שלי, כל מיני דברים לא קשורים. אני המשכתי להתלונן ולקחתי את זה אישית, חשבתי שזה קשור למשיכה ושהוא לא נמשך אליי. כל הזמן התשובות המשיכו להשתנות ולא היה נרטיב אחד שאפשר להבין ממנו משהו, מה גם שהיה חוסר רצון מצידו לשתף פעולה ולדבר על זה. זה תמיד היה נגמר בריב או בכעס. הנושא הזה השפיע על היחסים, והיחסים השפיעו על הסקס. אם בהתחלה עוד הייתי יוזמת, הגענו למקום שהפסקתי ליזום בכלל. כשהוא יזם אחת לחודש, אז נעניתי לו. עם השנים הבנתי שלא מדובר במשיכה שלו אליי והפגיעה האישית נעלמה, אבל עד היום לא קיבלתי מענה למה אין לנו חיי מין תקינים. היום אנחנו שוכבים פעמיים – שלוש בחודש, בעיקר סביב ימי הביוץ שלי כי אנחנו מנסים להביא ילד. היו פעמים בודדות שזה היה מחוץ לימי הביוץ. אבל גם לפעמיים-שלוש בחודש לקח לו זמן להכין את עצמו לקראת זה. לפעמים יש לנו סקס טוב ולוהט אבל קצר, לפעמים זה משעמם לחלוטין, יש אפילו מקרים שהוא יוזם באמצע הלילה, כמעט מתוך שינה. זה לא אחיד, וזה תלוי בליבידו שלו ובתזמון שלו. אני לא לגמרי יודעת מה הסיבה, אבל אני חושבת שזה קשור לעניין רגשי שמשפיע על הליבידו שלו”.

רוצות סקס ולא מקבלות
“במשך השנים הישראלי המאצ’ואיסטי נתפס כגבר חרמן, שרוצה רק סקס, אבל אני נחשף ליותר ויותר נשים שמתלוננות על כך שאין יחסי קירבה ואינטימיות בינן לבין בני הזוג, הן רוצות סקס ובן הזוג לא יוזם, לא משתף פעולה ולא מראה עניין”, אומר מתי וינברג, מטפל זוגי ואישי בשיטת ETC, “מדובר במגוון רחב של זוגות ומשפחות צעירות, ולא קיים מאפיין קבוע. הסיטואציה הזו יכולה לקרות בשנה הראשונה, או שחלקם חיים איתה כבר הרבה מאוד שנים, אך זה לא קשור לשחיקה או עייפות החומר”.

“אני מכיר בחורה שנשואה כ-8 שנים עם שתי בנות קטנות. היא זקוקה למגע ולמין, אבל סובלת מחסך מיני רציני. בעלה, שהוא גם הגבר הראשון איתו שכבה, הוא שמרן, בשלב ההיכרות וההתאהבות המין היה סביר, אבל התשוקה והעוררות ביחסים לא קיימת. הם מקיימים יחסי מין אחת לחודש וזהו. כששאלתי את הגבר מה הסיבה הוא אמר שזה לא חסר לו.

“זוג אחר שטיפלתי בו היה בשנות ה-50 לחייו. הם לא קיימו יחסי מין במשך 15 שנה. האישה רמזה וביקשה והוא מעולם לא יזם או נענה לה. כיוון שהוא היה פרטנר טוב להורות והם חיו ברמת חיים גבוהה, היא לכאורה השלימה עם זה. אך במשך השנים היא צברה כעס כלפי המצב, וזה עורר בה תסכול רב. רומן קצר שחוותה גרם לה להגיע להחלטה, שהיא לא מוכנה יותר לוותר על המיניות בחייה, והיא מסכימה לעזוב את הכול”.

לא מודים ולא מתמודדים
בחברה המערבית ובייחוד בחברה הישראלית, גבר שאין לו עניין בסקס נושא אות קין. רוב הגברים מתביישים בבעיה, ולא מסוגלים להודות בה או להתמודד איתה. וינברג מספר שגברים אלה מתלוננים על חוסר בזמן, לחצים, הם נשארים בעבודה עד שעות מאוחרות, ועושים הכול על מנת לחמוק ממין ומדיאלוג על הבעיה. “הרבה זוגות חיים בשתיקה סביב הנושא הזה. הגבר שם מסיכה ומשחק את התדמית השחוקה של גבר שעושה לאישה שלו טוב בין הסדינים”.

ומה עם הנשים? “חלקן מוותרות על מין וחלקן מבינות שהן צריכות פיצוי בחוץ ועדיין מנסות לשמור על המפעל הביתי של ילדים ומשפחה. חלקן נשארות שם בגלל סיבות כלכליות. מרבית הגברים פחות פתוחים לקבל את העזרה כדי להחזיר את האינטימיות לתוך הבית, מצב שעלול להוביל בסוף לגירושים”.

“נדמה לנו שגברים הם יותר מיניים אבל זה לא נכון, זה מיתוס”, אומרת מלכה ספקטור, יועצת נישואים ומדריכת ”קורס ייעוץ זוגי ממוקד”, “הם רוצים הרבה סקס כשהם לא נשואים, כי יש להם צורך חייתי. אך אחרי הנישואים הצורך פוחת. אסתר פרל מטפלת זוגית וסופרת טוענת שכפי שלבעלי החיים אין אנרגיה מינית כאשר הם חיים בשבי, והם לא מרבים להזדווג, כך גם לגברים בחיי נישואים. החתונה עצמה יכולה להוריד את התשוקה המינית ב-50 אחוז בקרב גברים.

“ברגע שמתחילים לחיות עם מישהו באותו בית, הוא הופך למובן מאליו ופחות מעניין איתו, כך שהתשוקה יורדת. כשהאימהות שלנו ניסו למנוע לפני 40 שנה את המעבר של זוגות צעירים למגורים משותפים, הן נהגו לומר: למה שאדם יתאמץ לקבל משהו שיש לו בחינם, ולמה שהתשוקה תתעורר אם מושא התשוקה נמצא יום יום מול הפנים שלך. ההרגל והחיים יחד מורידים לגבר את התשוקה המינית, כשהוא לא צריך להתאמץ ו”לצוד” הוא מאבד עניין. לנשים לעומת זאת, עולה תחושת ביטחון כשהן נמצאות ליד גבר, והן דווקא רוצות יותר סקס”.

למה זה קורה? כעס כבוש הורס את התשוקה
“גם במחקרים וגם בקליניקה עולה כי אצל אותם גברים שלא רוצים לקיים יחסי מין יש המון כעס שהצטבר. כעס יכול לגרום להימנעות מכל דבר, כשמדובר על מין זה מכוון לאישה, להתנהלות שלה, לבזבוזים שלה או לכל מה שיש לו נגדה, הגבר לא מסוגל להוריד את מחסום הכעס ולהיפתח”, אומרת ספקטור, “הכעס הפנימי יוצר מחשבות שליליות על האדם, אבל הגבר לא מבטא אותן, הוא כובש את הכעס שלו. הדרך שלו להתמודד עם הכעס תהיה הימנעות מאינטימיות וסקס. אין הבדל רב בין גברים לנשים מבחינה זו”.

עומס כלכלי ופגיעה באגו
לא מעט גברים נתקלים בשנות ה-40 שלהם בפיטורין מעבודתם, ונאלצים לאתחל מחדש את עניין הקריירה. “הקשר בין עולם העבודה למיניות חזק מאוד”, אומרת ספקטור, “פיטורים יכולים להרוג את החשק המיני, הגבר מרגיש כמו סמרטוט. לעיתים חוסר עניין מיני הוא אינדיקציה לתחילתו של דיכאון נפשי אצל גבר, בדיוק כמו אצל אישה. גם הטסטוסטרון שמתחייל לרדת מגיל 40 ברמה של 6 אחוז לשנה משפיע על התשוקה המינית. וכמובן, עומס כלכלי שגברים רבים נאלצים להתמודד איתו. חוסר הסכמה עם האישה ואג’נדות מנוגדות יכולים גם הם לגרום להימנעות מסקס. אני מכירה בני זוג שחודשיים אחרי הנישואים האישה כבר רצתה תינוק. הגבר לא יכול היה לתפקד במיטה כי הרגיש מנוצל, כאילו התפקיד שלו הוא להיות “מכונה לייצור תינוקות”, בסוף הם התגרשו”.

אין לגברים האלה כלל צורך מיני?
“הגבר מעדיף לאונן ולא לשכב עם אשתו, אנחנו יצורים של הרגלים ואם הוא היה רגיל לאונן פעמיים ביום, הוא חוזר להרגל שלו לפני החתונה”, אומרת ספקטור, “גם פורנו לא תורם לתשוקה, ככל שיש יותר פורנו, יש פחות חשק מיני במרחב הזוגי. אין לזה קשר לבגידות, יש גברים שלא מסוגלים לשכב עם מישהי אחרת חוץ מהאישה שלהם, אבל גם לא עם האישה”. וינברג מספר כי אחד ממטופליו היה גבר חרדי שלא היה לו עניין לשכב עם אשתו. במהלך הטיפול עלה כי הוא מכור לאוננות מגיל צעיר.

האם קיים פרופיל לגבר שצפוי לאבד עניין בסקס בקשר?
ספקטור מציינת שאחד המאפיינים לגברים שאיבדו את החשק המיני בנישואיהם הוא אינטליגנציה גבוהה, ונטייה לדיכאון סמוי. “מדובר בגברים מתפקדים, אך הדיכאון בא לידי ביטוי במיטה, בחוסר חשק מיני או שהם לא עושים פעילויות שונות שנהגו לעשות, כמו פעילות מחוץ לבית. ומה הפתרון? ראשית לפנות לאבחון על מנת לחשוף את הבעיה. כי לעתים הבעיה יכולה להימשך שנים. “הגעתי למסקנה שלא אפשרי לטפל בזה ללא טיפול פסיכיאטרי או פסיכולוגי. המחיר של טיפול כזה בסיכומו של דבר, נמוך יותר ממחיר הגירושים”, מוסיפה ספקטור.

דילוג לתוכן