מתחזקים? הכל על זוגיות במלחמה

זוגיות ויחסים |
עודכן 09:24 21/07/2014

לייף סטייל נענע10
 צילום: fortolia
מערכת יחסים היא דבר עדין גם ללא מצבי מתח חיצונים. אז איך מתגברים על הימים המתוחים ושומרים על זוגיות טובה? כל הפרטים בפנים

בזוגיות ישנן הרבה בעיות ומצבים שצריך להתגבר עליהם על מנת לשמור עליה יציבה. ובארץ נוסף עוד אלמנט שיוצר מתח המקשה על השגרה – המצב הבטחוני. מעט מאוד זוגות בעולם, מודעים למצב המיוחד אשר אנו כישראלים חווים לא פעם בארץ, מצב בו זוגיות מתקיימת , מתנהלת, בזמן לא שיגרתי של מלחמה שנכפתה עלינו. ימי מלחמה הם בעיקר ימים שמשנים שיגרה, ובכל מובן מאופיינים במתח רב.
“ימי מלחמה הם בעיקר ימים שמשנים שיגרה, ובכל מובן מאופיינים במתח רב”, אומר מתי וינברג, יועץ ומטפל זוגי, ” בישראל בשנים האחרונות, גם מודל המתח, משתנה מבית לבית , בהתאם למצב וגיל בני הזוג.
“ישנם הבדלים בין אם בן הזוג ,הגבר, יוצא למילואים ומשאיר את בת זוגו לבד או עם ילדיה, או שבני הזוג בבית ומנסים תוך כדי המצב להתנהל ולהמשיך לנהל את הבית, הילדים, והזוגיות שלהם”.

אז איך משפיע המצב על בני זוג?
“כל אדם מתנהל אחרת במצב של “סטרס” ולכן במודל הזוגיות בשעת מלחמה, נמצא כאלה אשר מתרחקים זה מזה, מתכנסים “עד יעבור זעם. לעומתם יש כאלה שדווקא המתח גורמת להם להתקרבות, לחיפוש חום ואינטימיות, “תופעת לוואי” ידועה היא, כי אחרי מלחמות באה לידי ביטוי תקופה המוגדרת “בייבי בום”. זו תופעה המוכרת בעולם אחרי מלחמות שונות. כן, אהבה ומין ידועים כמי שמסייעים בצורה ברורה להפחתת הלחץ והמתח.

אהבה ומין מסייעים להפחתת הלחץ והמתח
 
גברים ממאדים נשים דווקא מכדור הארץ
תופעה נוספת ויחודית לתקופות מלחמה,באה לידי ביטוי בהבדל בין שני בני הזוג בהתייחסותם למצב, בן זוג אחד עשוי להתייחס באדישות למצב, (לרוב הגבר) אינו נלחץ ואף במקרה הקיצון אינו משתף פעולה עם הוראות הבטיחות הנדרשות, כמו כניסה לממ”ד, הישארות בבית אחרי נפילה, וכיוצא בזה, אל מול בן או בת הזוג אשר נמצאים במצב של חרדה, היסטריה, קושי בתפקוד הבית.
במצב שכזה אמור דווקא בן הזוג “האדיש” להכיל את בן הזוג “החרד”, לשמש משענת ומקור עידוד ,ומעל הכל ,למרות שאינו חושש, להראות דוגמא לילדים בשמירה על הוראות הבטיחות.

דרוש: מבוגר אחראי
מתח, חרדה, חוסר וודאות, שינוי קיצוני בנוהלי הבית והרגליו יוצר מקור “לפתיל קצר” עבור אנשים רבים וניתן להבינם. במסגרת שכזו רצוי שיהיה “מבוגר אחראי” אשר יבין את המצב , יראה אותו נכוחה, יהיה מודע כי מדובר בפרק זמן קצר אשר יחלוף , ולכן מתפקידו “כמבוגר אחראי” לנשוך שפתיים , לחשוב פעמיים לפני שהוא מגיב למצב בטון אשר עשוי להחמיר את הסיטואציה. במצב שכזה אין מקום “להוכיח” את בן הזוג ולנסות לשנות את דעתו, אלא לעזור לו לעבור תקופה זו בצורה הרגועה ביותר, לרבות סיוע ועזרה שאינה מורגל בה בימים כהרגלם.

אז איך אפשר להתגבר על המצב?
השהייה המוגברת בבית או במרחב המוגן יש בה גם כדי להגביר לחץ בבית בין בני הזוג וגם הילדים, ראוי להפוך את “החוויה” בממ”ד לנעימה יותר באמצעות משחקים שונים, להתייחס לזה כאל זמן איכות שנכפה עלינו ובכך “להפוך את לימון ללימונדה”.

במצבנו נכון להיום, הסיטואציה קשה אף יותר להורים, מתוקף זה שמבצע “צוק איתן” מתרחש בזמן תקופת החופש הגדול,תקופה בה הילדים בבית, אינם יכולים לצאת למסגרות של בתי הספר או קייטנות ושאר בילויים מקובלים וההורים החרדים נדרשים לחשיבה, כיצד לתפקד בצורך ליציאה לעבודה, כשהילדים נמצאים לבדם בבית. הפחד החשש והעצבים עובדים שעות נוספות ומביאים לתחושה של כעס תסכול ואף לרגשי אשם. שלא לדבר על קשיים נוספים בהיבט הכלכלי שבהחלט מתווספים לחלק ניכר מהמשפחות וגם נתון זה מוסיף מתח תיסכול ודאגה.

המצב גם יכול לקרב בין בני זוג?
“בהחלט, בכל הרע הזה יש משהו קטן וטוב או בעצם משהו קטן וחשוב, אם נדע לשים אליו לב. לפעמים מצבים בהם יש שינוי שיגרה אקוטי, או מצב, בו דברים אחרים אשר בשגרה מתקבלים כמובנים מאליהם. בתקופת המלחמה מקבלים פרופורציות אחרות, דבר אשר עשוי להביא לשינוי חיובי ויצירת הערכה כלפי הסביבה הקרובה, חשיבות האהבה, הקרבה ויחסים עם בן הזוג. נקודה זו היא גם נקודה חשובה שניתן להציגה ולהביר אותה לילדים כך שידעו להעריך את הקיים ואת מה שיש”.

אדישות? שמור אותה לעצמך
  פחד ומתח הם לגיטימים
“צריך לזכור” אומר וינברג, “שזוגיות אשר לא ממש שרדה בימים כתיקונם, והיו בה מתחים וחוסר תקשורת נדרש, עשויה בזמן לחץ גובר, מתח ומלחמה, להחריף את הבעיתיות שבין בני הזוג, ואף לגרור מצב קיצוני של לגירושים בתום המלחמה. החרפה כזו מוכרת גם ממצבים אחרים שדורשים אורך רוח, כאלו אשר מתקיימים בתקופות אחרות כמו: התמודדות עם בעיות כלכליות, בניית בית וכמובן תקופת חגים, בהם בני הזוג מוצאים את עצמם מבלים אחד עם השני, יותר מאשר הם מכירים בימי חול , מצב שגורר אחריו לחץ, מתח וחוסר סובלנות”.
“כדאי לזכור”, מסכם וינברג “שסובלנות ואמפטיה הם בגדר ‘מפתחות’ מהותים לשליטה בזמן שכזה, ושפחד ומתח הם לגטימים. כך ניתן לשרוד את התקופה הקשה ואז אפשר לחזור למציאות ולשיגרה המוכרת, הנוחה, עם זוגיות מחוזקת, מכבדת ואוהבת”.

דילוג לתוכן