כשיש ילדים, בפועל,אין דבר כזה גירושין.

משפט הכותרת מתייחס לעובדה כי למרות שהתגרשנו מבני זוגנו, אנו חייבים להישאר בקשר מתמשך ובריא, דגש על בריא, עם ילדינו.
עלינו להבטיח להם מילוי צרכים נפשים,רגשים, פיזים,וחומריים. צרכים אלה צריכים למרות הגירושין להיבנות יחד עם בן הזוג לשעבר אחרת מי שישאו בנזק העיקרי של כישלון הנישואים,=הגירושין, יהיו הילדים ולא משנה באיזה גיל הם תמיד חווים גירושין בכל גיל כסוג של טראומה, סוג של כשל, של מבוכה ובעיקר שבירת המודל השלם.
הורים אשר בלהט הויכוח או מאבק הגירושין שוכחים את טובת הילדים ולפעמים אף “משתמשים” בהם ככלי להשגת מטרות ,”במלחמה האנושית” עושים טעות ,אשרעשויה להיות בגדר בכייה לדורות.
תקופת הגירושים היא תקופה של מהפך, מלווה בקושי רגשי לכולם ובעיקר לילדים אשר רואים ,חשים ומבינים פירוק של בית או של מה שהם הכירו יותר כהשלם המגונן שלהם, אמא ואבא.

נפש הילדים סופגת מכה קשה מהעובדה שהמשפחה מתפרקת  והדבר יוצר משבר שנמשך חצי שנה עד שנה, במהלך גירושי הוריהם. המשבר מתחלק לכמה שלבים, שהם שלבי אבל לכל דבר ועניין: הכחשה, אשמה, כעס, ייאוש והשלמה. הם נוטים להאשים את עצמם בהתפרקות המשפחה ומפנטזים כי הוריהם יחזרו זה לזו.
ילדים בגילאים שונים סובלים מתופעות שונות החל מחזרה להרטיב המשך בירידה בלימודים, הפסקה של פעילות חברתית שהייתה קודם לכן, מרדנות, כעסים, עצבנות, חוסר סבלנות, פחד נטישה וחוסר בטחון.
חלק מהילדים נקלעים לסיטואציה של אובדן הילדות, הם מוצאים את עצמם נדרשים לעצמאות יתר , לדאגה ולקיחת אחריות לפעמים על שאר האחים,דבר שאינו מוכר להם ויוצר הכבדה ומועקה על המשך חייהם.

מה נכון לעשות?

ראשית יש להעביר מסרים אמינים לכל ילד בהתאם לגילו.

יש לקיים שיחות עם הילדים על מנת “להסיר” מהם את תחושת האשם שהם נושאים לרוב, כי הפירוד בין ההורים קרה בגללם.

יש להבהיר ולחזק אצל הילדים כי מקומם, אצל כל אחד מבני הזוג, לא נגרע וכי האהבה והאחריות כלפיהם תישמר ותתחזק.

בהתהליך מסודר ומובנה של שני בני הזוג ,צריך לגרום לילדים לקבל בהבנה את השינויים הנדרשים מתהליך גירושין, כמו נושא המגורים שעשוי להשתנות, הרמה הכלכלית שעשוייה גם היא להשתנות, יתכן ובעתיד אחד מבני הזוג יצרף בן זוג חדש לתא המשפחתי וזהו נושא חשוב לשיחה.

בתהליך הזה יש לתת מקום לביטוי של הילדים לתחושות, להרגשות, לפחדים, על מנת שנדע מהם חווים ובעיקר לתת להם כלים להתמודדות ולהחזירם עד כמה שניתן ,לשיגרת חיים מוצלחת מבחינתם.

דילוג לתוכן